Våra snöskotrar

Våra snöskotrar

YAMAHA VENTURE GT – 10

Vår ena skoter är en röd Yamaha Venture GT, en tyst och bekväm fyrtaktare med 120 hk. Den är nyservad och har gått 750 mil. Här finns det handtagsvärmare fram och bak, elstart, elback, drag samt packutrymme under dynan. Maskinen är stark och tar enkelt två vuxna och ett barn på färden, samt drar gärna en släde bakom.

YAMAHA VENTURE TF – 10

Vår andra skoter är en röd Yamaha Venture TF, en tyst och bekväm fyrtaktare med 120 hk. Den är välservad och har gått 600 mil. Här finns det handtagsvärmare fram och bak, elstart, elback, drag samt packlåda längst bak. Maskinen är stark och tar enkelt två vuxna och ett barn på färden, samt drar gärna en släde bakom.

YAMAHA RS VECTOR – 06

Vår tredje skoter är en Yamaha Vector, med en likadan fyrtaktare på 120 hk som de övriga. Skillnaden är att den är klädd i en svart och gul sportkostym med enkeldyna. Den är välservad och har gått 700 mil. Här finns det handtagsvärmare fram, elstart, elback, och drag. 

 

Skotrarna är fulltankade vid hämtning, och ska återlämnas fulltankade.

 

Släp med skruvtipp och vinsch finns att lägga till i bokningen om så önskas.

Släde som tar 300kg last finns också att lägga till.

Skotern är fullvärdesförsäkrad. Självrisken vid en eventuell skada är 5000 kr.

 

För priser och bokning – använd den blå BOKA-knappen nere till höger!

Några tips vid skoterkörning

  • Kontrollera vädret innan du åker ut på en längre tur.
  • Ta med extra kläder, varm dryck och filt i packboxen. Där finns redan spade, första förband, varningsljus och en extra variatorrem.
  • Åk helst inte ensam, om du gör det så meddela någon din ungefärliga färdväg.
  • Vid start, kontrollera att den röda brytaren stå i nedre/bakre läge. Starta med mellan eller full choke, men gå snart över utan choke.
  • Vicka gärna skotern med din kroppstyngd om den har stått över natten.
  • När du kommer till ett dike, håll jämn hastighet och gasa på först när du når andra sidan på diket – inte nere i diket.
  • När du ska passera en väg, stanna och se dig om på ena snövallen. Ta sedan ordentlig fart över den oftast hala ytan så att du kommer upp på andra snövallen.
  • Hamnar du under ledkörning i en ”puckelpist” efter andra skotrar, sakta ned och kör försiktigt. Särskilt om du kör med passagerare som ökar tyngden bak.
  • Om du kör i lutning, använd kroppen som motvikt och luta dig i motsatt riktning.
  • Om lutningen blir för stor och du riskerar att välta, ta ett snabbt beslut och sväng med lutningen nedåt för att efter en cirkel ta dig upp igen.
  • Kör du brant uppåt, luta dig bakåt så att din tyngd ger mattan fäste.
  • Om du kör fast i lössnö, släpp gasen och stäng av skotern. Gasa inte på, då blir problemet värre. Kliv av och stampa ned snön vid sidan så att det går att lyfta, vända och ge mattan en ny yta att fästa på.
  • Efter körning, stäng av skotern med röda brytaren och ta ur nyckeln. Försök att lyfta och skaka ur snö ur mattan så att det inte fryser fast tills nästa körning.